Penceraian merupakan perkara yang paling ingin dielakkan oleh mana-mana pasangan yang berkahwin.

.

Namun, jika sudah takdir begitu dan jodoh sampai disitu sahaja, siapa kita untuk menghalangnya.

.

Begitu jugalah apa yang dialami oleh pasangan-pasangan diluar sana.

.

Penceraian

.

Berdasarkan statistik penceraian dari tahun 2013 sehingga tahun 2017, angka kes penceraian yang dicatatkan tidak menunjukkan penurunan yang ketara.

.

Statistik penceraian di Malaysia ini jelas menunjukkan bahawa masih ramai lagi pasangan yang gagal menyelamatkan rumah tangga mereka.

.

Jom baca statistik penceraian mengikut negeri seperti dibawah:

.

.

1.Johor

.

Penceraian

.

Pada tahun 2013, Johor mencatatkan kes penceraian di Malaysia kedua tertinggi dibelakang Selangor iaitu sebanyak 5159 kes.

.

Kes ini semakin meningkat iaitu sebanyak 5597 kes pada tahun 2014, 5920 kes pada tahun 2015, 5984 kes pada tahun 2016 dan akhirnya 6128 kes pada tahun 2017.

.

Ia sekaligus menjadikan jumlah keseluruhan kes dari tahun 2013 sehingga tahun 2017 ada sebanyak 28788 kes penceraian di negeri Johor.

.

.

2.Kedah

.

Penceraian

.

Pada tahun 2013, kes penceraian yang dicatatkan di negeri Kedah adalah sebanyak 3683 kes.

.

Pertambahan kes sangat ketara iaitu sebanyak 4462 kes pada tahun 2014, 5189 kes pada tahun 2015, 5506 kes pada tahun 2016 dan 5655 kes pada tahun 2017.

.

Jumlah kes keseluruhan yang dicatatkan di negeri Kedah dari tahun 2013 sehingga tahun 2017 adalah sebanyak 24495 kes.

.

.

3.Kelantan

.

Penceraian

.

Bagi negeri Kelantan pula, pada tahun 2013, kes penceraian yang dicatatkan adalah sebanyak 4408 kes.

.

Peningkatan kes pada tahun berikutnya tidaklah terlalu ketara iaitu sebanyak 4581 kes pada tahun 2014, penurunan kepada 4382 kes pada tahun 2015, 4719 kes pada tahun 2016 dan 4637 kes pada tahun 2017.

.

Jumlah kes keseluruhan yang dicatatkan di negeri Kelantan dari tahun 2013 sehingga tahun 2017 adalah sebanyak 22727 kes.

.

.

4.Melaka

.

Penceraian

.

Pada tahun 2013, kes penceraian yang dicatatkan di negeri Melaka adalah sebanyak 1631 kes.

.

Pertambahan kes adalah sebanyak 1749 kes pada tahun 2014, 1925 kes pada tahun 2015, 1850 kes pada tahun 2016 dan 1822 kes pada tahun 2017.

.

Jumlah kes keseluruhan yang dicatatkan di negeri Melaka dari tahun 2013 sehingga tahun 2017 adalah sebanyak 8977 kes iaitu kedua terendah selepas negeri Perlis.

.

.

5.Negeri Sembilan

.

.

Bagi Negeri Sembilan pula, pada tahun 2013, kes penceraian yang dicatatkan adalah sebanyak 2395 kes.

.

Peningkatan kes pada tahun berikutnya tidaklah terlalu ketara iaitu sebanyak 2499 kes pada tahun 2014, penurunan kepada 2615 kes pada tahun 2015, 2982 kes pada tahun 2016 dan 2781 kes pada tahun 2017.

.

Jumlah kes keseluruhan yang dicatatkan di negeri Kelantan dari tahun 2013 sehingga tahun 2017 adalah sebanyak 13272 kes.

.

.

6.Pahang

.

Penceraian

.

Pada tahun 2013, kes penceraian yang dicatatkan di negeri Kedah adalah sebanyak 3593 kes.

.

Pertambahan kes sangat ketara iaitu sebanyak 3809 kes pada tahun 2014, 3894 kes pada tahun 2015, 4256 kes pada tahun 2016 dan 3908 kes pada tahun 2017.

.

Jumlah kes keseluruhan yang dicatatkan di negeri Kedah dari tahun 2013 sehingga tahun 2017 adalah sebanyak 19460 kes.

.

.

7.Perak

.

Penceraian

.

Bagi negeri Perak pula, pada tahun 2013, kes penceraian yang dicatatkan adalah sebanyak 3371 kes.

.

Peningkatan kes pada tahun berikutnya tidaklah terlalu ketara iaitu sebanyak 3696 kes pada tahun 2014, penurunan kepada 4038 kes pada tahun 2015, 4401 kes pada tahun 2016 dan 4477 kes pada tahun 2017.

.

Jumlah kes keseluruhan yang dicatatkan di negeri Kelantan dari tahun 2013 sehingga tahun 2017 adalah sebanyak 19983 kes.

.

.

8.Perlis

.

.

Pada tahun 2013, kes penceraian yang dicatatkan di negeri Perlis adalah sebanyak 683 kes.

.

Pertambahan kes adalah sebanyak 721 kes pada tahun 2014, 891 kes pada tahun 2015, 894 kes pada tahun 2016 dan 926 kes pada tahun 2017.

.

Jumlah kes keseluruhan yang dicatatkan di negeri Melaka dari tahun 2013 sehingga tahun 2017 adalah sebanyak 4115 kes iaitu kes terendah di Malaysia.

.

.

9.Pulau Pinang

.

.

Bagi negeri Pulau Pinang pula, pada tahun 2013, kes penceraian yang dicatatkan adalah sebanyak 2080 kes.

.

Peningkatan kes pada tahun berikutnya tidaklah terlalu ketara iaitu sebanyak 2263 kes pada tahun 2014, peningkatan kepada 2392 kes pada tahun 2015, 2490 kes pada tahun 2016 dan 2276 kes pada tahun 2017.

.

Jumlah kes keseluruhan yang dicatatkan di negeri Kelantan dari tahun 2013 sehingga tahun 2017 adalah sebanyak 11501 kes.

.

.

10.Sabah

.

Penceraian

.

Pada tahun 2013, kes penceraian yang dicatatkan di negeri Sabah adalah sebanyak 3274 kes.

.

Pertambahan kes adalah sebanyak 3730 kes pada tahun 2014, 4155 kes pada tahun 2015, 4346 kes pada tahun 2016 dan 4180 kes pada tahun 2017.

.

Jumlah kes keseluruhan yang dicatatkan di negeri Melaka dari tahun 2013 sehingga tahun 2017 adalah sebanyak 19685 kes.

.

.

11.Sarawak

.

Penceraian

.

Bagi negeri Sarawak pula, pada tahun 2013, kes penceraian yang dicatatkan adalah sebanyak 2302 kes.

.

Peningkatan kes pada tahun berikutnya tidaklah terlalu ketara iaitu sebanyak 2471 kes pada tahun 2014, penurunan kepada 2639 kes pada tahun 2015, 2669 kes pada tahun 2016 dan 2676 kes pada tahun 2017.

.

Jumlah kes keseluruhan yang dicatatkan di negeri Kelantan dari tahun 2013 sehingga tahun 2017 adalah sebanyak 12757 kes.

.

.

12.Selangor

.

Penceraian

.

Bagi negeri Selangor pula, pada tahun 2013, kes penceraian yang dicatatkan adalah sebanyak 10154 kes.

.

Peningkatan kes pada tahun berikutnya tidaklah terlalu ketara iaitu sebanyak 11072 kes pada tahun 2014, penurunan kepada 11896 kes pada tahun 2015, 12513 kes pada tahun 2016 dan 12203 kes pada tahun 2017.

.

Jumlah kes keseluruhan yang dicatatkan di negeri Kelantan dari tahun 2013 sehingga tahun 2017 adalah sebanyak 57838 kes.

.

.

13.Terengganu

.

Penceraian

.

Pada tahun 2013, kes penceraian yang dicatatkan di negeri Terengganu adalah sebanyak 3374 kes.

.

Pertambahan kes adalah sebanyak 3631 kes pada tahun 2014, 4320 kes pada tahun 2015, 4325 kes pada tahun 2016 dan 4441 kes pada tahun 2017.

.

Jumlah kes keseluruhan yang dicatatkan di negeri Melaka dari tahun 2013 sehingga tahun 2017 adalah sebanyak 20091 kes.

.

.

14.Kuala Lumpur

.

.

Pada tahun 2013, kes penceraian yang dicatatkan di Kuala Lumpur adalah sebanyak 3611 kes.

.

Pertambahan kes adalah sebanyak 3832 kes pada tahun 2014, 3908 kes pada tahun 2015, 4159 kes pada tahun 2016 dan 3978 kes pada tahun 2017.

.

Jumlah kes keseluruhan yang dicatatkan di Kuala Lumpur dari tahun 2013 sehingga tahun 2017 adalah sebanyak 19488 kes.

.

.

Apa Punca Utama & Punca Lain Penceraian di Malaysia?

.

.

Jika dilihat berdasarkan statistik kes penceraian yang dicatatkan, Selangor merupakan negeri yang tertinggi kes penceraiannya dengan catatan 12203 kes pada tahun 2017.

.

Secara purata, sekitar 33 kes penceraian berlaku pada setiap hari sepanjang tahun tersebut.

.

Kita sendiri sedia maklum bahawa sebelum melangsungkan perkahwinan, semua pasangan diwajibkan untuk menghadiri kursus pra perkahwinan, namun mengapa masih banyak kes penceraian dicatatkan?

.

a)Faktor Ekonomi

.

.

Punca penceraian utama yang berjaya dikenal pasti adalah melibatkan faktor ekonomi.

.

Punca ini membawa kepada perselisihan faham, pergaduhan, dan macam-macam lagi perkara negatif lain yang sekaligus membawa kepada penceraian.

.

Biasanya pasangan yang berkahwin bukanlah tidak mempunyai wang yang mencukupi untuk menampung segala perbelanjaan dan komitmen bulanan.

.

Apa yang menjadi masalah adalah mereka tidak mempunyai ilmu pengurusan kewangan yang mantap sekaligus membawa kepada ekonomi keluarga yang tidak stabil.

.

.

b)Komunikasi

.

.

Punca lain adalah masalah komunikasi yang tidak berkesan diantara pasangan.

.

Ramai pasangan yang memilih untuk memendam perasaan dan tidak cuba untuk meluahkannya dengan cara terbaik sekaligus membawa kepada perasaan negatif terhadap pasangan.

.

Ada juga yang tidak pandai menyusun kata supaya tidak terguris hati dan perasaan pasangan.

.

Masalah-masalah ini mungkin kelihatan kecil pada pandangan orang awam, namun bagi pasangan yang berkahwin, ia akan menjadi isu besar jika terus dibiarkan.

.

Baca Juga : Cara Ajak & Goda Isteri – Padukan lagi Hubungan Seks Anda, Suami Isteri

.

c)Kurang Ilmu Rumah Tangga & Kekeluargaan

.

.

Kursus pra perkahwinan memang telah diwajibkan kepada kesemua pasangan yang ingin berkahwin namun ia sebenarnya masih tidak mencukupi untuk membantu kesemua pasangan ini dalam melayari bahtera rumah tangga.

.

Belum kira yang datang tapi tak tumpukan perhatian dan datang semata-mata ingin memenuhi syarat.

.

Tahap keberkesanan kursus ini turut menjadi pertikaian oleh sesetengah pihak dan disebabkan oleh hal tersebut juga, ada beberapa langkah telah diambil oleh Jabatan Agama Islam negeri seperti:

  • Kursus Pasca Perkahwinan yang dibahagikan kepada empat fasa:
    • Fasa Bulan Madu: usia perkahwinan kurang daripada lima tahun
    • Fasa Sehati Sejiwa: usia perkahwinan antara enam ke 10 tahun
    • Fasa Semarak Kasih: usia perkahwinan antara 11 ke 20 tahun
    • Fasa Syurga Cinta: usia perkahwinan antara 21 tahun ke atas
  • Penyusunan semula modul Kursus Pra Perkahwinan

.

Baca Juga : Apa Yang Bini Anda Mahukan Ketika Seks Sebenarnya? – Ini Pengakuan ‘Sukarela’ Oleh Para Wanita

.

.

Adakah Kesihatan Seksual & Kesuburan Turut Menjadi Punca?

.

Penceraian

.

Jangan gelak kalau anda dengar kesihatan seksual dan kesuburan turut menjadi punca penceraian di Malaysia.

.

Paling jangan gelak kalau isteri yang minta cerai sebab tak puas di ranjang!

.

Benda memang betul-betul jadi dan bukan rekaan.

.

Kalau isteri yang jenis “derhaka” sikit, sanggup cari lelaki lain semata-mata nak puaskan nafsu diri dan jangan ingat lelaki jer boleh buat perangai macam ni.

.

Masalahnya lelaki ni bila tahu performance dah tak padu, malu nak mengaku dan dapatkan khidmat nasihat dan rawatan daripada pakar.

.

Satu lagi punca yang mungkin membawa kepada penceraian adalah masalah kesuburan.

.

.

Masalah ini boleh berpunca daripada si suami atau si isteri atau kedua-duanya sekali.

.

Masalah kesuburan jika berjaya diatasi dengan baik oleh pasangan, berkemungkinan besar mampu untuk merendahkan risiko penceraian.

.

Namun, yang menjadi masalah adalah jika berlakunya campur tangan daripada mertua yang memberikan tekanan kepada pasangan tersebut.

.

Ala.. Macam dalam drama yang selalu kita tengok tu. 

.

Wujud sebenarnya situasi macam tu dalam kehidupan seharian kita.

.

.

Macam Mana Nak Selesaikan Dan Kurangkan Punca Penceraian?

.

Kesihatan Lelaki 40-an

.

Apa yang anda perlukan sekarang ini adalah ilmu dan maklumat yang bermanfaat untuk kebahagiaan rumah tangga anda.

.

Jadi, kami ada sebuah portal best yang kami nak anda dan semua lelaki diluar sana untuk follow iaitu SuamiSihat.Com.My!

.

Apa yang bestnya berkenaan portal ini?

.

Dalam portal ini anda boleh dapatkan segalanya yang berkaitan lelaki secara menyeluruh seperti:

  • Persediaan sebelum berkahwin
  • Ilmu rumah tangga
  • Tips kesihatan lelaki
  • Tips kesihatan seksual
  • Tips malam pertama
  • Tips untuk merangsang isteri
  • Pengurusan kewangan
  • Pendidikan seksual

.

Senang kata, anda boleh temukan hampir segala informasi berkenaan lelaki disini dan juga perkongsian daripada pakar sakit tuan, Dr. Ismail Tambi  untuk tips menarik seperti dibawah:

.

.

Oh. Boleh lihat berapa ramai dah yang mengikuti perkongsian daripada portal SuamiSihat.Com.My ini.

.

Facebook: https://www.facebook.com/suamisihat.com.my/

Instagram: https://www.instagram.com/suamisihat.com.my/

Twitter: https://twitter.com/SuamiSihat

YouTube: https://www.youtube.com/c/SuamiSihat

Website: https://suamisihat.com.my/

.

.

Rasanya itu sahaja perkongsian kali ini berkenaan penceraian di Malaysia.

.

Sekarang kita semua dah tahu apa puncanya kan?

.

Jadi, apa kata kalau kita sama-sama rendahkan ego kita untuk menambah ilmu dan belajar daripada kesilapan pasangan lain?

.

Sebagai lelaki, kita kenalah lebih bersedia untuk menghadapi segala cabaran dan dugaan yang bakal dihadapi dalam rumah tangga.

.

Sebagai lelaki juga, kita kenalah usaha untuk menjadi versi terbaik diri kita supaya tiada lagi alasan boleh diberikan isteri berkenaan kekurangan atau kelemahan dari diri kita.

.

Jangan lupa juga untuk baca perkongsian yang lain. Semoga bermanfaat!

.

Sekarang mesti anda dah jelas dengan isu boleh ke besarkan zakar ni kan?

.

Sekian sahaja untuk sharing kali ini. Semoga bermanfaat~

.


Oh yer. Lagi satu.

.

Bukannya nak terlalu promote atau apa, tapi suka untuk saya maklumkan sebenarnya.
.

Jika anda benar-benar serious nak selesaikan masalah berikut:-

.

1) Anda pernah beronani ketika usia muda, dah insaf, dan nak mula menjaga sebaiknya.
.

2) Kulit zakar terlalu sensitif (mudah terpancut).
.

3) Zakar menjadi kehitaman, kontot, kurang keras dan tegang, mungkin atas faktor peningkatan usia.
.

Jangan risau, XGENE ROYALE ada penyelesaiannya.

  

Apa yang menarik tentang XGENE ROYALE ini adalah, ianya mempunyai status Clinically Proven (Terbukti Berkesan Secara Klinikal) yang sah, sebelum dipasarkan ke pasaran umum.

.

Ya, Ia bukannya satu produk yang overclaim dan pelik-pelik seperti di luar sana.

.
Paling penting, XGENE ROYALE ini merupakan formulasi Dr. Ismail Tambi, doktor pakar sakit tuan dari Malaysia sendiri.

.

Sila tonton video di bawah ini untuk penerangan lanjut.

(Video 2 minit lebih sahaja, InsyaAllah tak habis data internet).

Nota:
.
Kesan positif XGENE ROYALE ini akan dialami secara berperingkat, seawal 7-14 hari, bergantung kepada faktor:-
.
1. Umur
2. Status kesihatan
3. Gaya pemakanan
4. Cara & kekerapan penggunaannya.
    
   
Anda serious nak menjaga aset anda mulai daripada sekarang?
.
Ketahui lebih lanjut tentang cara penjagannya.
.
Klik sini untuk maklumat lanjut tentang XGENE ROYALE.
    
    xgene royale 
 
Formulasi Daripada Dr Pakar, Untuk Setiap Suami Yang Prihatin
.


.

Anda rasa bermanfaat?

.

Jangan lupa Like kami di Facebook, di bawah ni ya.👇

.

Lebih banyak lagi tips kesihatan seks yang best-best. 😆